Internet, marketing a media


The Huffington Post aneb noviny "všech" pro všechny

16.09.2011 01:45

The Huffington Post aneb noviny "všech" pro všechny

Ariana Huffington

 

Jedná se o zpravodajsky zaměřenou americkou webovou stránku, která je založena na bázi obsahu generovaného převážně různými bloggery a publicisty. De facto se tak jedná o platformu, na níž mají tito přispěvatelé možnost publikovat své komentáře, které pak představují jakousi názorovou alternativu vůči oficiálnímu zpravodajství. Tato webová stránka tak vytváří komunitu opírající se o zpravodajské blogy jednotlivých jejich členů. O tom ostatně vypovídá i popisek na kmenové stránce The Huffington Post, který zní: „The Internet Newspaper: News Blogs Video Community.“

Tyto Internetové noviny založila Ariana Huffington v květnu roku 2005 a z původní hrstky komentátorů se postupně vytvořila současná komunita, která čítá více jak 9000 bloggerů. A mezi těmito publicisty můžeme nalézt velké množství celebrit, akademiků či jinak významných osobností. The Huffington Post na svých stránkách navíc v současné době zaznamenává cca 1 milion komentářů za měsíc. K tématům se tedy nevyjadřují pouze „oficiální“ publicisti či bloggeři, ale také samotní čtenáři těchto internetových novin.

Vše by se zdálo být takřka ideální. The Huffington Post poskytuje alternativní a nezávislé zpravodajství generované ze strany různě erudovaných publicistů, kteří se tak mají možnost vyjádřit k tématům z pohledu, který by v jiných médiích často ani nemohl zaznít. Navíc se zde mohou realizovat např. i experti na alternativní medicínu, kteří mnohdy v oficiálním tisku za experty považováni nebývají – tudíž nemají možnost se k daným tématům vůbec vyjádřit. Různí přispěvatelé, bloggeři a diskutující pak pomáhají na pozadí The Huffington Post rozvíjet specifický druh kolektivní inteligence oficiálně se opírající o názorovou pestrost a nezávislost.

Nicméně The Huffington Post se díky tomuto svému nastavení dostal již do řady problémů. Musel čelit značným kritikám ze strany vědců, kteří se snažili ostře vyhranit vůči některým článkům z alternativní medicíny především pokusem vyvrátit tato tvrzení. Nicméně tyto jejich pokusy, ač publikované na stránkách The Huffington Post, byly údajně podrobeny velké cenzuře, která právě vyvolala vlnu těchto kritik. Ostatně nejde zdaleka o jediný případ, kdy se jistá komunita snažila popřít či přímo napadnout některé obsahy zveřejněné na těchto stránkách. Avšak asi nejzásadnější problém nastal 7. února roku 2011, kdy Ariana Huffington obdržela od společnosti AOL neuvěřitelných 315 milionů dolarů za tyto internetové noviny, které se rázem staly majetkem společnosti AOL, přičemž Ariana Huffington stanula v čele The Huffington Post Media Group, pod níž nyní spadají všechny soudobé platformy AOL včetně The Huffington Post.

Takováto „fůze“ okamžitě vyvolala obrovské množství kritik a v dubnu roku 2011 vyústila v několikamilionové žaloby ze strany publicistů a bloggerů za tzv. ušlý zisk. Komunita přispěvatelů, z nichž drtivá většina vytvářela obsah deníku, aniž by za to vlastně byla jakkoli finančně ohodnocena, tak v podstatě z drtivé většiny pomohla vytvořit obsah platformy, za jehož prodej však inkasovala peníze pouze Ariana Huffington. Je pravda, že tyto internetové noviny de facto celou dobu fungovaly na bázi produsage, kde samotní uživatelé generovali jejich obsah. Nicméně problém zde pochopitelně nastal v okamžiku prodeje, kdy byl uživatelsky generovaný obsah zneužit za účelem vlastního obohacení (ze strany producenta).

To vše zároveň poukazuje na dosud velmi nevyjasněnou hranici mezi producenty a uživateli, která na bázi platforem tohoto typu v současné době existuje. Reálnými autory jednotlivých příspěvků jsou totiž pochopitelně publicisté či bloggeři, ovšem formálním autorem všech těchto příspěvků zůstává pouze Ariana Huffington. Zvláště očima politických ekonomů by tak šlo v tomto případě bezpochyby mluvit o jisté formě „vykořisťování“ uživatelů, která tak pomáhá stanovovat novou formu nadvlády. Zároveň to také poukazuje na neschopnost soudobého legislativního systému jasně stanovit hranice pro takovéto nakládání s příspěvky publicistů, jenž se tak ocitají v pozici vykořisťovaných jedinců, které systém není schopen ochránit před podobnými machinacemi.

Slavný americký satirický komik Stephen Colbert se dokonce v souvislosti s touto kauzou internetového deníku rozhodl založit vlastní stránku, která celou činnost problematického webu paroduje. K tomu ho nejvíce vyburcoval okamžik, kdy se na stránkách „Huffu“ objevila videa z jeho show, aniž by o tom věděl a aniž by z toho měl jakoukoli finanční odměnu. Jde přeci pouze o uživateli generovaný obsah, který tím pádem spadá pod vlastnictví „Huffu“. V obdobném duchu tedy Colbert založil svojí satirickou stránku, která se nazývá The Colbuffington Re-Post. Zde si nelze nepovšimnout vtipného spojení mezi výrazy Colbert a Huffington, nicméně podstatné je i slovo Re-Post, které přímo napadá jeden z principů, na jehož bázi The Huffington Post funguje – tj. přeposlaný obsah. Jakmile o vzniku satirických stránek informoval i kmenový deník, tak Coblert natočil video ve své show Colbert Nation, kde rozehrává vtipné slovní hříčky reflektující přeposlání materiálu ze strany „Huffu“ z již přeposlaného materiálu The Huffington Post ze stránek The Colbuffington Re-Post. Tím jasně dává najevo, co si o celém principu fungování těchto stránek v souvislosti s jejich prodejem vlastně myslí.

Na jednu stranu tu tedy máme internetové noviny umožňující publikování relativně nezávislých obsahů ze strany publicistů, bloggerů a uživatelů. Na druhou stranu se ovšem ukazuje, že tato „nezávislost“ je programově řízena šéfkou celého tohoto projektu, která zneužívá obsahu generovaného uživateli k vlastnímu obohacení. Přes všechna úskalí tak The Huffington Post bezesporu patří k soudobým společenským fenoménům světa internetového zpravodajství, který však zároveň poukazuje na zastaralost ustanovení vztahu mezi tvůrci obsahu a jejich uživateli.

Vojtěch Novák

 

Využíváme První CZ reklamní systém pro podnikatele a investory i-marketing.cz.

Přidat.eu záložku

—————

Zpět


Novinky

17.05.2013 15:17

CPT model má pro inzerenty značné výhody

Inzerovat na akciecz.cz je podstatně výhodnější než na jiných finančních serverech. Zobrazení vašeho banneru jednomu čtenáři vás stojí zlomek toho, co zaplatíte na finančních serverech akcie.cz, penize.cz, finance.cz a dalších. Zatímco jinde nabízejí CPT v řádu stovek, my od dnešního dne nabízíme...

—————

14.02.2013 09:01

Položte dotaz očnímu lékaři v on-line oční poradně

Před pár měsíci jsme s panem primářem oční kliniky v Pardubicích Kordou spustili velmi užitečný web - oční poradnu https://www.ocniradce.cz/. Pokud máte nějaké potíže se zrakem, tak je nyní možné zde přímo online zadat váš dotaz, který odejde přímo do oční kliniky a následně vám bude na váš e-mail...

—————

06.02.2013 02:25

Internetové projekty - dražby a nákupy úspěšných online projektů v ČR

Svět přináší podnikatelům každý den nové podnikatelské příležitosti. Koncem roku 2012 jsem dostal nápad vydražit a prodat svůj již zavedený finanční server Akciecz.cz. Zadařilo se a byl vydražen za 350.000,-Kč. Realizace prodeje probíhá v těchto dnech. Zorganizovat tuto veřejnou aukci nebylo zase...

—————

02.01.2013 00:50

CzechNet má již 1 milion zobrazených stránek měsíčně

  Síť CzechNet.org je sítí padesáti převážně obsahových serverů. Jako celek dosáhla v měsíci prosinci 2012 milionu zobrazených stránek měsíčně (přesně 999.055). Jedná se o 42% nárůst oproti poslednímu měření v 8/2011.    Výsledky naměřené za prosinec 2012: Zobrazené...

—————

04.12.2012 20:42

Proč velké společnosti neumí sociální sítě a co s tím?

  Podle průzkumu společnosti Genesys, která podrobně analyzovala webové stránky firem z Fortune 500, více než polovina těchto firem nezvládá práci se sociálními sítěmi. Na svých webových stránkách často ani neuvádí kontakt na jejich Facebook či Twitter. Navíc velký počet těchto...

—————

27.11.2012 11:50

Můj článek si včera přečetlo více než 11.000 lidí a dali mu 2.700 "like"

Článek 13 důvodů proč Vladimír Franz vyhraje prezidentskou volbu měl včera velký úspěch. Přivedl více než 11.000 návštěvníků a zejména počet "like", kterých je aktuálně 2.700, je zcela nečekaný a na tuzemském internetu se jen tak nevidí. Zásluhu na tom měl zejména fakt, že skupina Vladimír...

—————

21.10.2012 23:48

Vyřešte něco velkého, a obchodní model se najde sám

Rozhovor s celkem geniálním pánem, který se zaměřuje na podporu a motivaci začínajících podnikatelů a startupů najdete zde. Vybírám jeden zajímavý odstavec z článku: Změny jsou potřebné především v mysli lidí a v podpoře podnikatelů. Selhání je v Evropě bolestné a pokořující, zatímco v...

—————

04.10.2012 01:25

Rozhovor se zakladatelem serveru Akciecz.cz

Otázky klade Michal Černocký a odpovídá Jan Hýsek 1) Jak dlouho Vám trvalo vybudovat finanční server AkcieCZ.cz? Pracuji na tom 4 roky. Ale dnes už to skutečně není práce pouze jednoho člověka. Jsme 3 redaktoři a celkem nás je 18 bloggerů. Jistě, i zde platí tzv. Paretův princip, který říká,...

—————

29.09.2012 02:22

Google změřil ROPO efekt v českém prostředí

Co je to ROPO efekt? ROPO efekt (research online, purchase offline), neboli vyhledávání informací o produktech a službách na internetu a jejich následný nákup v kamenných prodejnách, zatím v Česku nebyl nijak změřen. Nově se o to pokusily Google s klientem Vodafone a s výzkumnou agenturou...

—————

04.09.2012 22:27

Vychází mi článek v měsíčníku pro podnikatele

Právě mi vyšel dvoustránkový článek v měsíčníku pro podnikatele OBCHOD a FINANCE. Název článku: Pověst pod palbou internetu. Ročník 9 srpen 2012 strana 24-25. Info pro podnikatele - cena je 39 Kč Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com       Doporučení Zapojte se do aukce...

—————